صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

مديردارو،فراورده های بيولوژيک و مواد معاونت غذا و دارو در هفته پیشگیری از مسمومیت ها:

ترامادول بالاترین مسمومیت مواد مخدر شد

مدير دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول خبر داد:بر اساس گزارش آماری سال 97 اولین علت مسمومیت های مواد مخدر و محرک ها در دانشگاه علوم پزشکی دزفول مصرف ترامادول است.

 

به گزارش خبرنگار ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو،ندا محمدسعید،در آخرین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها اظهار داشت:بیشترین میزان استفاده قرص ترامادول برای مسائل زناشویی(جلوگیری از انزال زودرس) است که از مشتقات مواد مخدر می باشد و مصرف دراز مدت آن اعتیاد آور است.

 

دکتر محمدسعید ادامه داد:ترامادول یک داروی مسکن دردهای شدید و متوسط است که فقط با دستور پزشک و در شرایط ضروری تجویز می شود و مصرف خودسرانه آن سبب اعتیاد شدید به مواد مخدر می شود و حتی مصرف خارج از حد آن مرگبار می باشد.

 

این پزشک داروساز عوارض جانبی مصرف ترامادول را برشمرد: ترامادول 10 برابر ضعیف تر از مورفین است.تهوع،سرگیجه،خواب آلودگی،یبوست،اُفت فشارخون، تعریق و خارش از مهمترین عوارض این مواد مخدر است.

 

مدیر دارویی دانشگاه افزود:مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب آور و آرام بخش می تواند سبب بروز مسمومیت های شدید و حتی مرگ در فرد مصرف کننده شود.

 

وی یادآور شد:تهیه و توزیع داروهای غیرمجاز و قاچاق مثل ترامادول و متادون در عطاری ها ممنوع است در صورت مشاهده معاونت غذا و دارو را مطلع نمائید.

 

در پایان مدیر دارویی دانشگاه به والدین جوانان توصیه کرد:هر گونه تغییرات رفتاری غیر عادی و ناگهانی مثل گوشه گیری،بی خوابی،بی حوصلگی،پرخاشگری،غیبت از محل کار و تحصیل،بی نظمی و ناامیدی در فرزندان خود را جدی گرفته و در پی بررسی علت آن باشید.

 

برای چهاردهمین سال متوالی یکم تا هفتم آبان ماه توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری می شود و هفتم آبان بعنوان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک می باشد.

 


 


١٩:٢١ - 1398/08/07    /    شماره : ٩١٩٢    /    تعداد نمایش : ١٥١



خروج